Best of 2021: wat zijn de best scorende campagnes?
‘Hoe richt je een goede mailcampagne in?’ Horen wij regelmatig. Meerdere factoren spelen hierbij een rol. Het antwoord verschilt dus per campagne.
‘Hoe richt je een goede e-mailcampagne in?’ Is een vraag die we regelmatig krijgen. Meerdere factoren spelen hierbij een rol. Denk aan timing, doelgroepselectie, onderwerpregel, call-to-action, tone of voice, lengte van je mail, maar ook het imago van een organisatie is heel belangrijk. Het antwoord op deze vraag is dus niet zo eenvoudig en verschilt per campagne.
Wel kun je van elkaar leren om een inschatting te maken van wat wel en niet werkt. Om deze reden hebben wij de e-mailcampagnes van heel 2021 onder de loep genomen. We hebben enerzijds gekeken naar de CTO (click to open) ofwel, hoe vaak wordt er doorgeklikt. En anderzijds naar de open ratio, dus hoe goed wordt de mail geopend. Naast de e-mail campagnes hebben we ook gekeken naar de best scorende items in de Carrièrestartnieuwsbrief. Bekijk hier de meest succesvolle campagnes.
Inhoud en call-to-actions
Op basis van de CTO, kun je onder andere de inhoud van de campagne beoordelen. De campagnes van Werken bij de EU en Randstad scoorden hierop het best. Het imago van de werkgevers en de timing spelen een rol, maar duidelijke call-to-actions (CTA) geven uiteindelijk de doorslag in het hoge aantal clicks. In de top-5 zien we dat er keer op keer vaker op de buttons wordt geklikt dan op tekstlinkjes. Buttons met teksten als ‘Meer informatie’ en ‘Meer informatie en solliciteren’ werken goed, kijkend naar de top-5. Daarnaast laat het hoge aantal clicks op deze buttons zien dat de inhoud van deze mailings de lezer nieuwsgierig heeft gemaakt naar meer informatie.
Hoe wordt mijn mail goed geopend?
Als we de open ratio als uitgangspunt nemen, kun je de campagne juist niet op inhoud beoordelen maar op andere elementen zoals afzendernaam, subject en snippet ofwel preheader. De mailing met het hoogste open ratio is Randstad en dankt zijn succes aan een combinatie van een goede naam, goede timing en subject die ervoor zorgt dat de lezer zich exclusief voelt. We merken bijvoorbeeld dat subjects die het woord “uitnodiging” bevatten of laten zien dat er een interesse is in de lezer, nieuwsgierigheid opwekken. Ook zien we dat het vermelden van een sollicitatiedeadline in het subject urgentie wekt en leidt tot een hoog open ratio. Hoewel deze punten bevorderend kunnen zijn voor de open ratio, is het ook belangrijk dat de inhoud van de mail hier op aansluit. Als de inhoud van je mail erg afwijkt, zullen de clicks alsnog uitblijven.
Tips
1. De eerste indruk
Afzender, onderwerpregel en preheader. Deze drie elementen spelen een belangrijke rol in de 5 seconden die je ontvanger nodig heeft om te beslissen je e-mail wel of niet te openen. Besteed hier dus evenveel tijd aan als de inhoud van de mail.
2. Zet meerdere touchpoints in
Wees het hele jaar zichtbaar bij je doelgroep. Als jouw vacature op het ene moment niet relevant is voor de lezer, kan dat een paar maanden later veranderen. Daarnaast is het goed om meerdere keren onder de aandacht te komen bij jouw doelgroep. De kracht zit hem in herhaling. Mensen beslissen nu eenmaal niet altijd in één keer.
3. Testen, testen en nog eens testen
Blijf je e-mails testen en probeer origineel te zijn. Door middel van A/B tests kun je testen welke subject, kleur button of headerafbeelding etc. het meest aanspreekt.
4. Gebruik duidelijke kopjes en bullets
Zo blijft de mail leesbaar en overzichtelijk.
5. Verzendmoment
Zorg dat de mail op een goed moment verstuurd wordt. Weet bijvoorbeeld wanneer jouw doelgroep zich oriënteert op een nieuwe baan als je een vacature onder de aandacht wil brengen. Bekijk ook de cijfers per branche en wat de invloed van verzendtijd is op het openingspercentage en de clicks. Onze adviseurs kunnen je daarin uiteraard adviseren.
Op de hoogte blijven?
Wil je altijd op de hoogte blijven van onze insights en onderzoeken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via dit formulier. Zo ontvang je volgende maand alle insights vers van de pers in je inbox!
Meer informatie:
Walter Pedrosa da Silva (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie & Onderwijsmarketing)
T 06 – 822 091 66
Of;
Danique Tijssen (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie)
T 06 – 822 081 59