Interview

Al 25 jaar vinden jongeren hun talent met Qompas

Op een zolderkamertje experimenteerden de broers Boris en Alexis Eustatia met het opkomende internet. Dit leidde tot Qompas. Tijd voor een interview!

Op een zolderkamertje experimenteerden de broers Boris en Alexis Eustatia met het opkomende internet. In 1997 ontwikkelden zij hun eerste digitale producten. Dit leidde tot Qompas. Met onder meer de meest gebruikte LOB-methode van Nederland helpt Qompas al 25 jaar jongeren van 12 tot 28 hun talenten te ontdekken. Tijd voor een interview met de twee broers.

Waar zijn jullie trots op?

Te veel om op te noemen. We hebben meer dan 1,3 miljoen jongeren geholpen met hun profiel-, studie-, master- en carrièrekeuze. We zijn er trots op in de afgelopen 25 jaar te zijn uitgegroeid tot marktleider op het gebied van LOB. Maar liefst één op de drie middelbare scholen werkt met onze LOB-methodes.

Verder is het enthousiasme waarmee onze collega’s zich inzetten voor onze doelgroepen, supergaaf om te zien. Sowieso zijn we trots op alle collega’s die dag in dag uit snoeihard werken om onze producten te verbeteren. Met onze diensten groeien we, als enige in Nederland, mee met jongeren vanaf de middelbare school tot hun eerste serieuze baan. En natuurlijk zijn we ook trots op de langdurige samenwerking en het vertrouwen dat we krijgen van middelbare scholen, mbo’s, hogescholen, universiteiten, ministeries en werkgevers om jongeren te helpen zich te kunnen ontwikkelen.

Welke hobbels hebben jullie moeten nemen?

Ondernemen is een kwestie van volhouden. In het eerste jaar was onze omzet vijftienduizend gulden, het jaar daarna 45 duizend. Voor ons een reden flink te twijfelen aan ons businessidee. Onze stille vennoot wist ons te overtuigen. Hoeveel bedrijven kenden wij nu helemaal die hun omzet met 300 procent zagen groeien? We gingen door! En niet voor niets. In dat jaar stond ons eerste product de Kluwer Sollicitatieschijf in de top-3 van managementboeken.

Een andere hobbel was de overgang naar internet begin 2000 met profiel- en studiekeuze en carrièrestart. Eerst stond de server in de bezemkast, maar die viel om de haverklap uit. We waren niet meteen klaar voor de hoeveelheid gebruikers die we in korte tijd kregen. Dat losten we eerst op via een eigen serverhok, daarna met een extern datacentrum en nu werken we in de cloud.

Serieuze dieptepunten waren het knappen van de internetbubbel in 2000 en de bankencrisis rond 2008. Het was lastig en pijnlijk mensen te moeten laten gaan. Inmiddels staan we stevig, merkten we tijdens corona. Wel was thuiswerken even schakelen. Iedereen werkte toch vooral vanuit kantoor. Thuiswerken hoort er nu bij, maar elkaar zien op kantoor heeft voordelen. Je spreekt elkaar in de wandelgangen en er is meer ruimte voor creatieve ideeën en gezelligheid.

Destijds was een veel gehoorde vraag of wij echt geloofden dat studenten ooit een pc zouden gebruiken om te solliciteren.

Wat zijn de hoogtepunten uit 25 jaar Qompas?

De dynamiek van onze startup was geweldig. We hadden een idee en voerden dat direct uit. Als een van de eersten zetten wij in Nederland een ICT-product voor arbeidsmarktcommunicatie in de markt. Vijfentwintig jaar later doen we dit nog steeds. Destijds was een veel gehoorde vraag of wij echt geloofden dat studenten ooit een pc zouden gebruiken om te solliciteren. Ja dus! Wij kregen gelijk. Die tijdgeest voelden we goed aan.

In eerste instantie hadden we alleen havo- en vwo-LOB-methodes, daarna kwam het vmbo. In 2017 verwelkomden we de 300e vmbo-school. Inmiddels maken ruim 450 scholen gebruik van LOB-methodes van van Qompas. Ineens beseften we dat we de startup waren ontgroeid en ons hadden ontwikkeld tot een serieuze partner en kwalitatief goede ontwikkelaar van LOB-methodes.

Een aaneenschakeling van hoogtepunten zijn onze borrels en uitjes. Al jaren organiseren we de Qompas-run, een hardloopwedstrijd van vijf kilometer, waaraan meer de helft van de collega’s fanatiek meedoet. Het opjutten van elkaar om de beste prestatie neer te zetten begint een aantal maanden voor de wedstrijd. We zijn nu met zo’n veertig Qompassers, die het onderling echt leuk hebben. Veel van hen zien elkaar ook buiten werktijden.

Hoe zien jullie de toekomst van Qompas voor je?

Goede LOB blijft belangrijk. Wij blijven inzetten op kwaliteit, zodat scholieren een goede overstap maken naar hun vervolgopleiding. Met Artificial Intelligence willen we modellen ontwikkelen om nog beter te kunnen voorspellen welke keuze het best bij iemand past. Ook studenten en starters willen we met slimme technologie blijven helpen bij het vinden van een passende (vervolg)studie of eerste echte baan.

Wij willen eraan bijdragen dat hogescholen, universiteiten en werkgevers in de toekomst meer te weten komen over hun doelgroepen. Daarom investeren we in het beschikbaar stellen van gratis onderzoek. Wij hebben hetzelfde doel: de juiste jongere op de juiste plek.

Wie willen jullie bedanken?

Robert Jan van Egmond staat met ons aan de basis van Qompas. Zonder zijn enthousiasme, kennis en commercieel inzicht hadden wij nooit zo ver kunnen komen. We willen daarnaast ook alle docenten, decanen, scholieren, studenten, middelbare scholen, mbo’s, hogescholen, universiteiten, overheidsinstellingen en werkgevers bedanken voor hun vertrouwen.

En nu een feestje?

We kijken ernaar uit nog vele jaren samen te werken zodat steeds meer jongeren hun talenten kunnen ontdekken, ontwikkelen en benutten. Natuurlijk danken we ook de (oud)collega’s van Qompas. Alle collega's en oud-collega's hebben Qompas gemaakt tot wat we nu zijn. Ons feestje vanwege 25 jaar Qompas vieren we met een verrassingsuitje. Daar proosten we samen op de volgende 25 jaar!

Als toetje: Pareltjes van vroeger

In 25 jaar is het doel van Qompas niet veranderd, maar de uitstraling wel. Hieronder drie tweeluiken van vroeger en nu. 

Links een van onze eerste stands voor 'Qompas Studeren' de voorloper van wat later Qompas StudieKeuze zou worden. Jaren later staan we er op beurzen heel anders bij! 

Qompas stand in 2000 en in 2022

 

Door de jaren heen zijn wij ook wel wat veranderd: van de jonge honden met een idee naar iets minder jonge honden 25 jaar later, maar nog altijd met het doel om jongeren te helpen bij hun keuzes.

Boris en Alexis Eustatia in 1997 en nu

 

Ons eerste product noemden we vooruitstrevend de Kluwer Sollicitatieschijf, ook al was de eerste editie in 1997 nog een diskette. Vanaf 1998 kwam dit product uit op CD-ROM. 25 jaar na de eerste editie helpen we jongeren nog steeds met het vinden van hun eerste werkgever met onze jaarlijkse sollicitatiegids vol met sollicitatietips, ervaringsverhalen en werkgevers die zichzelf presenteren.

De Kluwer sollicitatieschijf en sollicitatiegids

 

Benieuwd naar hoe het 25 jaar geleden allemaal begon? In dit interview vertellen Boris en Alexis meer over het ontstaan van Qompas en de stappen die we door de jaren heen gezet hebben.