studenten naast elkaar
Onderzoek

Van aanmelding tot inschrijving naar studiestart

Hoe kun je toekomstige studenten helpen bij het converteren van een aanmelding voor een opleiding in een daadwerkelijke inschrijving?

Hoe kun je toekomstige studenten helpen bij het converteren van een aanmelding voor een opleiding in een daadwerkelijke inschrijving?

In de afgelopen jaren hoorden we steeds vaker dat deze vraag leeft bij onderwijsinstellingen omdat een redelijk groot percentage van de aanmeldingen niet converteert in startende eerstejaarsstudenten. Reden voor ons om onderzoek te doen naar dit onboardingsproces. Dit proces omvat alle informatie-uitwisseling tussen de onderwijsinstelling en de toekomstige student vanaf het moment van aanmelden tot de start van de studie. De behoeften van toekomstige studenten hebben we in kaart gebracht en vergeleken met de ervaringen van eerstejaars bachelorstudenten.

 

In het onderzoek geven we antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn behoeftes met betrekking tot informatievoorziening?
  • Wat zijn behoeftes met betrekking tot contact met onderwijsinstellingen?
  • Wat zijn behoeftes met betrekking tot kennismaking met medestudenten?

 

Ik vond het heel prettig dat een eerstejaarsstudent contact met mij opnam. Zo kon ik op een laagdrempelige manier vragen stellen over onduidelijkheden.

 

Hoe kun je toekomstige studenten helpen bij het onboarden?

Op basis van de onderzoeksresultaten hebben we ook enkele adviezen geformuleerd die richting kunnen geven aan het verbeteren van het onboardingsproces. Voor alle adviezen geldt dat ze wel bij jouw proces moeten passen. Wat we vooral willen meegeven is dat het in deze generatie belangrijk is om consistent te zijn. Als je iets belooft, verwacht de nieuwe generatie studenten dat je dit doet. Dus beloof je dat je contact onderhoudt via e-mail? Gebruik dit dan ook als primair kanaal. Zo weten toekomstige studenten waar ze aan toe zijn. Hieronder vind je de tips op een rij. In het onderzoek vind je hier ook nog een toelichting op met nuances en focuspunten.

 

  1. Verstuur essentiële informatie vóór de zomervakantie
  2. Maak zichtbaar onderscheid tussen essentiële en leuke informatie
  3. Ontwikkel een app waarin de status van inschrijving én andere interessante informatie zichtbaar is
  4. Blijf in contact: stuur iedere twee weken updates naar toekomstige studenten
  5. Laat huidige studenten contact opnemen met toekomstige studenten
  6. Geef (toekomstige) studenten de optie om elkaar te leren kennen via Whatsapp
  7. Organiseer een kennismaking voor de nieuwe studenten en/of een rondleiding door de school

 

Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd naar de presentatie die we hierover gegeven hebben? Mail dan naar hogeronderwijs@qompas.nl. Meteen aan de slag? Bekijk dan de checklist