Testimonial

Hoe haal je alles uit een LOB-methode?

Decaan Yvonne Mulders gebruikt Qompas bij LOB. Wat maakt LOB op haar school succesvol? Hoe haal je alles uit een LOB-methode?

Decaan Yvonne Mulders gebruikt Qompas bij LOB. Wat maakt LOB op haar school succesvol? Hoe haal je alles uit een LOB-methode? “Ik ondersteun de mentoren waar ik kan.”

Decaan Yvonne Mulders:

 

‘Een goede samenwerking tussen decaan en mentor’

 

Decaan Yvonne Mulders* gebruikt Qompas bij LOB. Wat maakt LOB op haar school succesvol? Hoe haal je alles uit een LOB-methode? “Ik ondersteun de mentoren waar ik kan.”    

 

Waar begint jouw taak als decaan?

“Als leerlingen met hun mentor voor het eerst een account op Qompas aanmaken, ben ik erbij. Ik leg de werkwijze uit en wat zij kunnen verwachten. Ik vertel dat LOB niet voor een cijfer is, maar voor leerlingen om zichzelf beter te leren kennen en om keuzes te leren maken. Ik merk dat deze werkwijze het draagvlak vergroot bij mentoren en leerlingen.”

 

Decaan bij jullie op school is een functie, jij hebt dus geen taakuren. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?   

“Onze school groeide snel en de directie wilde graag een goed onderbouwd LOB-programma. Jaren geleden voerden wij als decanen bijna alle loopbaangesprekken en organiseerden wij de LOB- activiteiten. Nu ligt de verantwoordelijkheid meer bij de mentoren. Wij sturen meer aan.”  

 

Qompas heeft afgelopen jaren hard gewerkt aan het vernieuwen van de methode voor vmbo/mavo. Welke vernieuwing vinden de leerlingen het leukst?  

“De tests! En de opdrachten in het stappenplan waarbij zij foto’s slepen naar de juiste tekst. Het hele programma is gebruiksvriendelijk voor leerlingen.”

 

Qompas Profielkeuze maakt gebruik van een ‘matchscore’? Wat vinden jullie daarvan?  

“Bij de matchscore zie je direct of je gekozen profiel overeenkomt met de antwoorden op tests en opdrachten. Bij een mismatch is het interessant te kijken waar ‘m dat in zit. Zijn het de vakken? Kun je het bijspijkeren of heeft het met je vaardigheden en persoonlijkheid te maken?”

 

Ouders hebben grote invloed op de studiekeuze van hun kind. Hoe stimuleren jullie ouderbetrokkenheid?

“Aan het begin van de derde maken we ouders duidelijk dat het kiezen van een profiel een belangrijke stap is naar het vervolgonderwijs. Zo hebben wij de mogelijkheid in Qompas verplicht gesteld dat ouder(s) én een tweede persoon de competentietest maken over de leerling. Vaak willen ze weten wat hun kind heeft ingevuld en of dat overeenkomt met hoe zij erover denken. Op ouderavonden laten wij zien hoe het loopbaandossier werkt en waarom dit belangrijk is.”

 

Hoe gebruiken jullie het loopbaandossier?

“Er staan belangrijke ervaringen van leerlingen in, uitslagen van opdrachten en tests. Ook specifieke zaken van school, zoals opdrachten over de Dutch Technology Week. De leerlingen reflecteren op de open dagen in de vierde. Zo zien zij hun eigen ontwikkeling over al die jaren. Mbo’s vinden een loopbaandossier prettig bij het intakegesprek en als startpunt voor LOB.”  

 

Met het loopbaandossier voer je makkelijker een gesprek met leerlingen over hun opleidingskeuzes. Hoe doen jullie dat?

“Wij gebruiken het bij onze zogeheten driehoekgesprekken tussen mentor, leerling en ouder. Soms zijn mismatches in hun keuzes een onderwerp van gesprek. Iemand vindt techniek bijvoorbeeld leuk, maar wil toch een baan in de zorg. Dan kun je doorvragen hoe hij bij die keuze komt.”

 

Wat vinden mentoren het belangrijkst van een LOB-methode?

“Dat die behapbaar, overzichtelijk en werkbaar is. Daarnaast staat er in Qompas actuele achtergrondinformatie van alle opleidingen, beroepen en studiemogelijkheden. Mentoren kunnen samen met leerlingen de juiste informatie zoeken als zij zelf geen tijd hebben om alles te lezen en bij te houden.”

 

Wat is belangrijk als je LOB goed geregeld wilt hebben op school 

“Een goede samenwerking tussen decaan en mentor en duidelijke afspraken. Ik ondersteun mentoren waar ik kan omdat de werkdruk bij hen erg hoog is. Ik pak het bonbonnetje uit en zij hoeven het alleen nog maar op te eten.

Buitenschoolse ervaringen vinden wij ook belangrijk. Zo neem ik wel eens een groepje mee naar de kappersopleiding of gaan we achter de schermen kijken bij een theater. Als je als decaan maar vier uurtjes op donderdagmiddag hebt en de rest van de tijd wiskunde geeft, is zoiets helaas onmogelijk.”

 

 

*decaan vmbo en klas 3 h/v, Beatrix College in Tilburg

Yvonne Mulders
Yvonne Mulders
Trainer