Leraren in overleg

Implementatietraject LOB

Kun jij ook extra handvatten gebruiken bij jouw dagelijks werk als decaan?

Door veranderende inzichten, rollen en taken rondom LOB is het vaak onduidelijk welke verantwoordelijkheden een decaan heeft en moet nemen. Kun jij ook extra handvatten gebruiken bij jouw dagelijks werk?

Op de meeste scholen worden al heel veel activiteiten rondom loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) georganiseerd. In de praktijk betekent dit vaak dat het initiatief hiervoor bij de decaan ligt. Dat kan anders! Immers alle docenten kunnen vanuit hun eigen vakgebied bijdragen aan de loopbaan van kinderen. Door middel van een implementatietraject LOB wordt het draagvlak en de zichtbaarheid van LOB vergroot.

Voor wie?

Voor een effectief traject is het verstandig collega's te laten deelnemen met verschillende rollen binnen de school. Deelname van een directielid is hierbij een voorwaarde. De groep kan bijvoorbeeld bestaan uit decanen en mentoren uit diverse leerjaren, een leerlingbegeleider, enkele vakdocenten en een directielid.

 

De praktijk

Het traject bestaat in totaal uit vijf bijeenkomsten. Als eerste wordt door middel van een begeleide teamscan gekeken naar de huidige stand van zaken op het gebied van LOB, gezien vanuit verschillende invalshoeken binnen de school. Van hieruit worden vervolgens thema's en de uitslag besproken. Er wordt gekeken naar grote verschillen en specifiek naar overeenkomsten. Dit wordt, onder deskundige begeleiding, met elkaar in verband gebracht om te komen tot speer- en ontwikkelpunten. Uiteraard in relatie tot uw visie op LOB.

 

Resultaten: wat levert het op?

Na afloop van het traject is er meer draagvlak voor LOB. LOB wordt niet meer alleen gezien als kiezen voor een vervolgopleiding maar als persoonlijke ontwikkeling waar iedereen binnen de school bij betrokken is. Er is een (vernieuwde) visie op LOB geschreven, ondersteund door het hele team. En tot slot is er een implementatieplan LOB ontwikkeld, waarmee duidelijk is welke stappen er met elkaar gezet moeten worden.

 

Klantervaringen

Lees het interview met teamleidster Esther Lankhaar van het Ashram College. Zij deed met haar team het implementatietraject LOB van Qompas. Loopbaanontwikkeling is nu een speerpunt bij haar op school. "Hadden we dit maar eerder gedaan."

Advies & ondersteuning bij LOB-implementatie

Talent optimaal begeleiden vraagt om meer dan een LOB-methode; de hele organisatie moet in het teken staan van LOB. Daarom biedt Qompas advies en ondersteuning om visie en draagvlak te creëren bijschoolleiding, mentoren en decanen.