Terug naar de basis: offline marketing maakt een comeback
Na jarenlange focus op digitale marketing verschuift de aandacht weer deels terug naar offline communicatie. In dit artikel lees je waarom onderwijsinstellingen steeds vaker kiezen voor zowel online, als fysieke communicatiemiddelen
Na jarenlange dominantie van digitale marketing, waarin algoritmes, social media en SEO de boventoon voerden, verschuift de aandacht weer deels naar offline marketing. Offline middelen zoals brochures, postkaarten en posters krijgen opnieuw een plek in de marketingmix. Waarom? Omdat offline contact op een unieke manier binnenkomt – tastbaar, persoonlijk en vaak minder vluchtig dan een digitale impressie.
Generatie Z en Alpha groeien op in een wereld vol pushmeldingen, gesponsorde posts, overvolle mailboxen en banners die ze niet altijd bewust registreren. Juist daarom wint offline marketing aan terrein. Een fysieke uitnodiging voor een open dag, een opvallende poster of een goodie valt op, voelt authentieker aan en blijft beter hangen. Het doorbreekt de digitale ruis waar jongeren dagelijks doorheen scrollen.
De keukentafel als studiekeuzepodium
Ook bij Qompas merken we dat er meer behoefte is aan offline communicatie. Steeds meer onderwijsinstellingen hebben interesse in middelen als postkaarten en open dagenposters. Een postkaart kun je inzetten om studiekiezers uit te nodigen voor voorlichtingsactiviteiten en om opleidingen in de spotlight te zetten. Bijkomstig voordeel is dat deze postkaart ook ouder(s)/verzorger(s) bereikt. Uit onderzoek van Qompas blijkt dat bij 85% van de scholieren ouder(s)/verzorger(s) een belangrijke rol spelen in het studiekeuzeproces. Veel gesprekken over toekomstplannen en studiemogelijkheden vinden thuis aan de keukentafel plaats. Een postkaart die op de mat valt, zorgt voor nog meer betrokkenheid van ouders bij dit proces.
Zichtbaarheid op scholen
Naast ouder(s)/verzorger(s) spelen ook decanen en mentoren een belangrijke rol bij studiekeuze. Sinds vorig jaar bieden we middelbare scholen een fysieke Open dagenposter die studiekiezers eraan helpen herinneren om open dagen te gaan bezoeken. Een handige toevoeging op de digitale open dagen kalenders die ze online kunnen bekijken. Of het werkt? We krijgen veel positieve reacties van decanen, bijvoorbeeld over hoe groepjes leerlingen bij de poster staan en hun studiekeuze bespreken.
Resultaten meten, hoe dan?
Offline middelen zijn iets minder goed meetbaar dan online middelen. Een QR-code en/of een unieke landingspagina kan inzicht geven. Maar de vraag is of jongeren die nog wel scannen of zijn het alleen ‘boomers’ die dat nog doen? Ook bij online campagnes wordt het steeds uitdagender om de juiste resultaten boven tafel te krijgen, bovendien worden jongeren zich steeds bewuster van hun klikgedrag om te voorkomen dat ze getrackt worden. Ons advies: staar je niet blind op kliks en scans en heb beetje vertrouwen in het proces.
Groene keuzes voor offline middelen
Bij fysieke middelen als brochures, posters en postkaarten wordt veel papier gebruikt. Dat is natuurlijk niet heel duurzaam. Gelukkig zijn er ook partijen die wel duurzaam produceren, bijv. door gebruik te maken van gerecycled papier en nieuwe bomen te planten waardoor je campagne alsnog CO2-neutraal kan zijn.
De perfecte mix
Ondanks dat vele pushmeldingen en overvolle mailboxen, is digitale marketing absoluut niet passé. Integendeel, de grootste kracht ligt in de combinatie. Waar online marketing snel, meetbaar en schaalbaar is, zorgt offline marketing voor zichtbaarheid, betrokkenheid en een boodschap die langer blijft hangen. Wie die balans weet te vinden, blijft top of mind in een wereld vol prikkels.
Wil je meer weten over studiekeuzegedrag en de effectiviteit van verschillende communicatiemiddelen? Neem dan een kijkje bij de onderzoeken op de website van Qompas!