jongeren teamwork
Insight

Jaaroverzicht populaire studies 2020-2021

Wat zijn de 100 studies die in het afgelopen schooljaar het meest zijn bekeken zijn op het studiekeuzeplatform van Qompas? Door ons jaaroverzicht te vergelijken met dat van vorig jaar, bieden we een uniek inkijkje in de positieve en negatieve trends in studiebelangstelling.

De LOB-methode van Qompas helpt scholieren om zich te oriënteren op studies, opleidingen en onderwijsinstellingen. In onze database bevinden zich 200.000 scholieren die zich gedurende het jaar op verschillende momenten bezighouden met oriëntatie op een vervolgopleiding. Door deze gegevens uit de database samen te vatten, kan Qompas inzicht geven in de meest populaire studies van havisten en vwo'ers in de bovenbouw.

Geneeskunde verreweg het populairst

De studie Geneeskunde is nog altijd de onbetwiste nummer één. Het verschil in belangstelling tussen Geneeskunde en Psychologie, dat opnieuw de tweede plek inneemt, is zelfs een stuk toegenomen. Het aantal views op de pagina van Psychologie daalt van 68 procent naar 59 procent, gemeten tegen het totaal van Geneeskunde.

Ook andere gezondheidsstudies in trek

Naast de populariteit van Geneeskunde zitten ook andere studies in de richting van gezondheidszorg in de lift. Voeding en Gezondheid is het meest gestegen in vergelijking met de top-100 van vorig jaar. Deze wo-studie stijgt met 39 plekken naar plaats 53. De tweede grote stijger komt ook uit de gezondheidshoek: Farmaceutische Wetenschappen klimt 30 plekken.

Nieuwe en verdwenen studies

De relatief nieuwe opleiding Farmakunde (plek 66) is de hoogste nieuwe binnenkomer, gevolgd door de wo-opleiding Fysiotherapie (68) en Accountancy (75). Van de studies die dit jaar buiten de top-100 vallen, namen Policing (vorig jaar op plek 38) en Luchtverkeersleider (vorig jaar op plek 61) één jaar geleden de hoogste positie in.

Meer weten? In ons overzicht lees je meer over:

• Top-100 favoriete studies van havo-jongens
  • Top-100 favoriete studies van havo-meisjes
  • Top-100 favoriete studies van vwo-jongens
  • Top-100 favoriete studies van vwo-meisjes

Niets meer missen?

Wil je altijd op de hoogte blijven van onze onderzoeken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via dit formulier. Zo ontvang je volgende maand alle insights vers van de pers in je inbox!