studenten wandelen door de stad
Blog

Hoe ben ik (online) zichtbaar bij studenten en starters?

Door Wendy van Wezel op 8 september 2020

Hoe zorg je dat je nu zichtbaar bent? En hoe blijf je zichtbaar in de hele customer journey?

Een wereld zonder mobiel of internet is niet meer weg te denken. Daarom wordt het steeds belangrijker om online zichtbaar te zijn. Maar wat nu veel fysieke carrière-events gedeeltelijk niet meer doorgaan die normaal gesproken op de planning stonden? Hoe zorg je dat je nu zichtbaar bent? En hoe blijf je zichtbaar in de hele customer journey?

 

Waarom moet je in de hele customer journey zichtbaar zijn?

Veel organisaties richten zich vooral op het moment dat studenten en starters gaan solliciteren op een stageplek of startfunctie. Tijdens die paar maanden wordt veel aandacht (en geld) besteed aan het schrijven van vacatureteksten en het werven voor deze vacatures. Maar wat als je als werkgever veel meer studenten en starters kunt bereiken als je al veel eerder in het oriëntatieproces zichtbaar bent?

Studenten starten gemiddeld 2 jaar van tevoren met oriënteren (Campusonderzoek, 2018). Zorg dus dat je hier al werkt aan je naamsbekendheid, want slechts 4% van de doelgroep komt op je website om gericht actie te ondernemen. Jammer dus als je je niet richt op de 96% van de bezoekers die (nog) geen specifieke actie onderneemt.

 

De customer journey en het STDC-model

Even terug naar de basis: om de fases die een student en starter doorloopt in kaart te brengen koppelen we de customer journey van studenten en starters, aan het See, Think, Do en Care-model van Google (STDC-model). Dit helpt jou als hiring manager of recruiter om te bepalen welke content op welk moment van het jaar voldoet aan de behoefte van jouw doelgroep. Natuurlijk met het uiteindelijke doel om op het juiste moment zichtbaar te zijn bij studenten en starters met de juiste boodschap. Daarmee vergroot je het aantal sollicitaties op jouw vacaturen: Het STDC-model bestaat uit 4 fases:

 

  1. See: naamsbekendheid creëren, de doelgroep is nog niet bewust van de behoefte: het eerste contact met de werkgever. Als werkgever moet je altijd werken aan je zichtbaarheid je bent always-on
  2. Think: overweging, de doelgroep erkent de behoefte: de doelgroep gaat zich oriënteren op een startfucntie/stage.
  3. Do: de actie vindt plaats: in dit geval de sollicitatie.
  4. Care: het behouden en vergroten van de waarde van de doelgroep

 

Hoe ziet de customer journey van studenten en starters eruit?

In onderstaande afbeelding hebben we de customer journey van studenten en starters gekoppeld aan een gemiddeld studiejaar, startend in september. In de afbeelding zie je op welk moment in het jaar zij zich in welke fase van het STDC-model bevinden. In het afbeelding 1 gaan we uit van studenten en starters die vanaf februari starten met hun stage/baan en in afbeelding 2 gaan we uit van studenten en starters die in september starten met hun stage/baan.

 

customer journey studenten en starters

Bekijk de customer journey van studenten en starters

 

Hoe moet ik in elke fase van de customer journey zichtbaar zijn?

Als je de hele customer journey van de doelgroep duidelijk in kaart brengt en je content concreet afstemt op de betreffende fase, behaal je uiteindelijk een veel grotere conversie. Wat moet je dan doen per fase?

 

See: werk aan je naamsbekendheid en laat je toegevoegde waarde zien

In deze fase richt je je op de bekendheid van het merk. De doelgroep kent jou nog niet. Deze fase moet altijd aan staan omdat er op elk moment studenten of starters zijn die jou nog niet (goed) kennen. Je zult een moment moeten zoeken om het eerste contactmoment te krijgen bij studenten en starters die nog geen intentie hebben om te solliciteren op een vacature. Studenten zijn in september net begonnen met studeren en zijn nog niet met solliciteren bezig. Focus je daarom op de toegevoegde waarde als werkgever die je ze in deze fase kunt bieden. Hoe ziet de organisatie eruit? Waar staat je organisatie voor?

Voor veel werkgevers waren de carrière-events het eerste contactmoment, die nu gedeeltelijk niet meer doorgaan. Daarvoor zul je als werkgever online naar andere mogelijkheden moeten zoeken om de doelgroep te bereiken. In deze fase kun je studenten bereiken via social advertising, SEO, display advertising of advertenties via derden. Webinars en online bedrijvendagen zijn nu veel vaker het eerste contactmoment waarop studenten en starters in contact komen met een werkgever.

 

Think: breng je vacature onder de aandacht bij je doelgroep

Studenten en starters gaan zich oriënteren op een mogelijke stageplek/startfunctie. Dit kun je het beste doen door retargeting. Studenten die je via het eerste contactmoment hebt bereikt kun je opvolgen door persoonlijke mailings, retargeting via social media, SEO, display of google adwords. Stem je content hierop af door te laten zien wat je organisatie te bieden heeft: wie ben jij nou echt als organisatie? Welke mensen werken er? Welke vacatures zijn er allemaal beschikbaar?

 

Do: richt je op de actie

Deze actie bestaat uit het opzoeken van het contact met de werkgever/recruiter. In deze fase stem je de content af op de actie van de student of starter. Focus je dus op het solliciteren op de traineeship of startfunctie met duidelijke call-to-actions. Omdat je doelgroep al dieper in de funnel zit, kun je hen weer bereiken via retargeting en persoonlijke mailings.

 

Care: maak verwachtingen waar!

Je doel is niet alleen de hire van nieuwe werknemers, maar ook nog dat ze bij je blijven. De care-fase is daarom minstens zo belangrijk. Zorg voor een goede onboarding en maak van je medewerkers ambassadeurs. De allerbeste ‘content’ is immers nog steeds die van enthousiaste huidige werknemers 😉!

 

Dus hoe voldoe je aan de informatiebehoefte van studenten en starters? Juist. Eerst even terug naar de basis: in welke fase zitten ze en aan welke informatie hebben ze behoefte? Het STDC-model is daarbij een handige tool! Zo creëer je al vroeg een pool van je toekomstige nieuwe werknemers!

 

Hoe begin ik met het in kaart brengen van de customer journey?

Om het STDC-model zo goed mogelijk toe te passen, heb je informatie nodig over de wensen en behoeften van studenten en starters. Hoe concreter je hun kenmerken in beeld hebt, hoe specifieker je ze kunt bereiken. Kortom, ken je doelgroep, weet welke interesses je doelgroep heeft en waar je doelgroep zich bevindt.

 

Nog niet uitgeleerd?

Wil je meer weten over studenten en starters? Lees hier meer over hun voorkeuren en drijfveren. En wil je zichtbaar zijn bij je doelgroep op een nieuwe manier? Bekijk dan hoe TNO in contact kwam met studenten via een sollicitatiewebinar.