scholieren met telefoons
Insight

De meest succesvolle campagnes van 2024-2025

‘Welke campagnes scoorden dit jaar het best?’

Elk jaar maken we de balans op en kijken we welke campagnes van hogescholen en universiteiten het best gescoord hebben. We hebben onder andere de resultaten van de studiekeuzetips en nieuwsbrieven onder de loep genomen. Bekijk hieronder de top-5 en de tips & learnings die we eruit gehaald hebben.

De juiste student op de juiste plek

Regelmatig kloppen onderwijsinstellingen bij ons aan met verschillende soorten wervings- en onderzoeksvraagstukken. Met ruim 25 jaar aan kennis en ervaring over jongeren en studiekeuze én een database van ruim 70.000 havo- en vwo- scholieren, bieden we onderwijsinstellingen diverse mogelijkheden om hen daarbij de helpen. Met onze LOB-lesmethode helpen we scholieren bij het maken van hun profiel- en studiekeuze. Deze LOB-methode bevat verschillende tests en opdrachten waarbij scholieren ontdekken wat het beste bij ze past. Onderdeel van deze lesmethode is een informatieplatform met informatie over opleidingen, onderwijsinstellingen en open dagen. Daarnaast ontvangen ze van ons regelmatig extra informatie over opleidingen en open dagen die voor hen interessant kan zijn. Hiermee slaat Qompas de brug tussen onderwijsinstellingen en studiekiezers, met als doel: de juiste student op de juiste plek.

 

De juiste student op de juiste plek

 

Welke resultaten meten we?

We hebben gekeken naar de resultaten van alle studiekeuzetips (gerichte mailings) en de nieuwsbriefitems en de vraag gesteld: waarom scoren bepaalde campagnes goed en welke learnings kunnen we hieruit halen? Bij studiekeuzetips kijken we vooral naar het CTO (click-to-open-rate) ofwel het percentage scholieren dat na het openen van de mail ook op een link klikt. Hiermee zien we of de inhoud aansluit op de behoeften van de ontvanger. Een nieuwsbrief heeft meerdere items en onderwerpen en daarom kijken we naar het aantal kliks per item. 
 

Deze studiekeuzetips van hogescholen en universiteiten scoorden het beste

  1. Als beste uit de bus komt de studiekeuzetip van Defensie met een CTO van 19%! Vorig jaar stond deze campagne op plek 2. In de mail werden de drie universitaire bachelors en de infodagen uitgelicht. Het doel van de campagne is om werken bij Defensie onder de aandacht te brengen en meer jongeren hiervoor te enthousiasmeren. De urgentie voor nieuwe krachten is nu groter dan ooit. 
  2. Op de tweede plek vinden we de campagne voor HAN 8xGezondheid. In deze campagne worden 8 opleidingen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen uitgelicht. Gezondheid is een populaire studierichting en ook in deze sector zijn grote tekorten. Baanzekerheid is voor jongeren een belangrijke factor bij het kiezen van een studie. 
  3. Daarna volgt een campagne van Universiteit Leiden die de nieuwe opleiding Economie & Samenleving onder de aandacht wil brengen. Het doel was om de naamsbekendheid van deze nieuwe opleiding te vergroten onder vwo-studiekiezers en dat is goed gelukt: de opleiding start in september 2025 met veel nieuwe studenten!
  4. Voor de WUR sturen wij al enkele jaren studiekeuzetips om jonge studiekiezers aan te spreken. Dit doen ze met behulp van interessegebieden zoals gezondheid, klimaat en voedsel. Uiteraard staat ook de open dag centraal, maar de link naar de interessegebieden zorgt voor de goede resultaten van deze campagne en daarmee een 4e plek in deze top-5. 
  5. Piloot worden, wie wil dat nou niet!? Een hoop studiekiezers die de studiekeuzetip van House of Pilots hebben ontvangen in ieder geval wel! Een droom voor veel jongens, maar om een ervaring van een meisje uit te lichten, zal deze campagne waarschijnlijk ook meer meisjes aanspreken.   

 

Bekijk alle top-5 lijstjes

 

Best scorende items in de Studiekeuze nieuwsbrief

De studiekeuzenieuwsbrief wordt elke twee weken verstuurd naar zo’n 30.000 havisten en 40.000 vwo’ers in de bovenbouw. Een vast onderdeel in de nieuwsbrief is de open dagen kalender. Studiekiezers kunnen van de komende 3 tot 4 weken zien welke open dagen en meeloopdagen ze kunnen bezoeken. Daarnaast kunnen onderwijsinstellingen met een uitgelicht item hun open dag of opleiding in de spotlight zetten.

Top-5 havo

De grote winnaar dit jaar is het item van BUas (Breda University of Applied Sciences) en staat zowel bij havisten als bij vwo'ers op plek 1 in de top-5. Zij hebben een Matchmaker gemaakt waarbij studiekiezers er al swipend achter komen welke opleidingen van de BUas bij ze passen. We blijven het zeggen, testjes, quizjes en andere interactieve call-to-actions scoren doorgaans heel goed! 

De HvA scoort goed door al vroeg in het jaar de opleiding HBO-ICT én hun open dag te promoten. Met aansprekende thema's als AI, VR, apps en games weten ze de aandacht van de studiekiezer te trekken en komen ze op plek 2 bij havisten. 

Bij de havisten vinden we op de derde plek de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) met een item over technische opleidingen. Op plek 4 en 5 staan items van Hogeschool Leiden die hun opleidingen Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek en Bio-informatica én hun open dag onder de aandacht willen brengen. 

Top-5 vwo

Net als bij havisten heeft het item van BUas met de matchmaker de meeste clicks gekregen van vwo'ers en staat bovenaan de top-5. Nieuw in deze top-5 onder vwo'ers is University of Twente die nota bene met een item in mei op de tweede plek beland. Ook hier zien we dat testjes goed scoren, UTwente heeft een gratis studiekeuzetest die vwo'ers op weg kan helpen binnen hun eigen opleidingsaanbod, handig! We zien dat vooral voorlaatstejaars studiekiezers hier op aangaan. 

Op plek 3 volgt een item van Maastricht University voor de opleiding Brain Science. Het menselijk brein ontrafelen, wie wil dat nou niet? Daarna volgt een item van KU Leuven. Studeren in België is voor veel vwo'ers blijkbaar een interessante optie. En op plek 5 zien we wederom Maastricht University met een item voor de opleidingen van de Faculty of Arts and Social Sciences. 

Conclusie: testjes en quizen vinden scholieren interessant. Daarnaast is timing een belangrijke factor. Bijna alle items in de top-5 zijn in september of oktober ingezet. 

 

Bekijk alle top-5 lijstjes

 

Welke tips & learnings halen we hieruit?

  • Volg de journey. Veel goede resultaten zagen we in de periode eind september tot en met november, met name bij nieuwsbrieven en banners. Het najaar is de periode dat studiekiezers (met name voorlaatstejaars) het meest actief zijn in hun oriëntatie op studies. Bij Studiekeuzetips zien we dit jaar ook veel goede resultaten in het voorjaar (februari/maart), dus dat is zeker ook nog een moment om studiekiezers te bereiken. In deze periode kun je bovendien campagnes van het najaar opvolgen!

  • Gebruik ervaringsverhalen van huidig studenten in je wervingscampagnes. Studiekiezers geloven niet altijd in de (verkoop)verhalen van een opleiding. Van een student die het ze zelf vertelt (in combinatie met een video) zal de boodschap beter overkomen.

  • Denk vanuit de studiekiezer. Je doel is om zoveel mogelijk aanmeldingen voor de open dag te generen, maar studiekiezers willen weten welke opleidingen je aanbiedt, voordat ze zich aanmelden voor een open dag. Bedenk dus goed wat logisch is in welke fase en welke informatie een studiekiezer nodig heeft.

  • Heb je een out-of-the-box- of een nieuwe opleiding? Werk dan extra aan je naamsbekendheid en breng je opleiding onder de aandacht bij de juiste doelgroep. Zoek je studenten met specifieke talenten en competenties? Zorg dan dat juist zíj jouw opleiding tegenkomen.

  • Hoe trek je de aandacht onder jonge studiekiezers? Kies voor gepersonaliseerde, unieke content zoals een test of quiz. Jongeren hebben een steeds kortere aandachtsspanne en zullen liever iets doen dan iets lezen. En vergeet niet dat Generatie Alpha eraan komt. Deze digital natives zijn opgegroeid met een scherm in hun hand en leven voor technologie en gaming.



Ook offline

Naast diverse online campagnes, versturen we namens onderwijsinstellingen ook regelmatig postkaarten. Net als bij een studiekeuzetip worden ook deze verstuurd naar een specifieke groep studiekiezers. Ondanks dat we geen resultaten kunnen meten, is een postkaart een leuke manier om zowel studiekiezers als hun ouder(s)/verzorger(s) te bereiken. Bekijk hieronder ons prikbord met voorbeelden.

prikbord postkaarten

 

Bekijk alle top-5 lijstjes

Verder lezen?