Jongeren geven elkaar een boks
Testimonial

Waarom kiest vmbo-decaan Akke Zijlstra voor Qompas?

Vmbo-decaan Akke Zijlstra, van het Almende College in Silvolde, twijfelde een paar jaar geleden of zij door zou gaan met Qompas.

Vmbo-decaan Akke Zijlstra, van het Almende College in Silvolde, twijfelde een paar jaar geleden of zij door zou gaan met Qompas. Nu is ze ontzettend blij met alle vernieuwingen. ‘Veel van onze wensen zag ik terug in de methode’.

Wij werken al lang met Qompas, maar de eerste versie van Qompas vmbo was lang niet zo goed als de huidige vernieuwde versie. Ik oriënteerde me op een andere methode. Maar hoe ik ook zocht, er ontbraken altijd essentiële zaken. Dan vond ik bijvoorbeeld een programma met een mooie tijdlijn waarop leerlingen ervaringen, foto’s en gebeurtenissen konden delen, maar dan zat er geen online methode bij. Of er ontbrak een loopbaandossier. Gestructureerd werken met competenties vond ik al helemaal nergens terug.
In die periode hield ik ook contact met Qompas en bespraken we mijn wensen. In het vernieuwde Qompas vmbo zag ik veel van mijn wensen terug. Toen was de keuze snel gemaakt. Onderdelen waar ik bijvoorbeeld heel gelukkig mee ben:

Gepersonaliseerd, mooi vormgegeven en creatief

Alle opdrachten zijn vernieuwd. De methode is gepersonaliseerd en dus veel meer aangepast aan de leerling. De vormgeving is veel mooier en de opdrachten veel afwisselender. Ook de manier van vraagstelling is veel creatiever. Leerlingen maken bij een opdracht bijvoorbeeld een collage van elkaars kwaliteiten.

Het bewust werken aan competenties met MySkills

Wij willen graag met leerlingen gericht werken aan hun (loopbaan)competenties. Met MySkills geven we aan welke competenties wij belangrijk vinden. Leerlingen gaan met deze competenties aan de slag en volgen zelf in MySkills hun eigen voortgang en ontwikkeling. Tijdens loopbaangesprekken praten we hierover. Voor leerlingen is het fijn dat ze zelf zien hoe ze vooruit gaan. Dat geeft zelfvertrouwen.

Het nieuwe loopbaandossier is handig bij gesprekken

Komend jaar gaan wij met coaches werken. Zij voeren een aantal keer per jaar loopbaan- en driehoekgesprekken met leerlingen. Het vernieuwde loopbaandossier komt hierbij goed van pas. Daarin staat alle relevante informatie over hun loopbaanontwikkeling.

Leren van ervaringen

Leerlingen zetten per periode drie ervaringen in hun loopbaandossier. Bijvoorbeeld omdat ze er iets van geleerd hebben, dit indruk heeft gemaakt of omdat ze er trots op zijn. Denk aan een stage, open dag of projectweek, maar ook aan een voetbalwedstrijd of een bijbaantje. Door dit vier jaar lang in tekst en beeld te brengen, zien zij zelf waar hun interesses en talenten liggen. Dat maakt het kiezen van een vervolgopleiding makkelijker.

Gepersonaliseerd leren met extra opdrachten

We zijn ook heel blij met Zelf aan zet; opdrachten over verschillende onderwerpen, waar leerlingen zelf uit kunnen kiezen. Dit onderdeel sluit goed aan bij het gepersonaliseerde leren in onze school. Wij maken de stappenplannen klein. Leerlingen kiezen daarnaast zelf een aantal opdrachten uit Zelf aan zet, die aansluiten bij hun wensen en behoeften op dat moment.

Makkelijk registreren en inloggen via Magister

Door het gebruik van digitale tickets is het registreren veel makkelijker geworden voor leerlingen. Het inloggen via Magister zorgt ervoor dat leerlingen niet opnieuw hun gebruikersnaam en wachtwoord hoeven in te voeren.

De spil van alle verzamelde loopbaanelementen

Qompas is kortom de spil van alle verzamelde loopbaanelementen. Alles wat je nodig hebt voor LOB zit erin of kan erin. Wij zetten er bijvoorbeeld ook het plusdocument en eigen opdrachten in. Leerlingen vinden het nu veel leuker om ermee te werken. Als we iets missen en Qompas ziet de meerwaarde, passen zij het aan, is mijn ervaring. Er wordt goed naar decanen en mentoren geluisterd.

Makkelijk voor mentoren

Onze mentoren en coaches spelen een belangrijke rol in het laten slagen van Qompas. We betrekken mentoren steeds meer bij het samenstellen van de inhoud en stappenplannen. Daarnaast ondersteunen we hen waar nodig. Omdat niet iedere mentor evenveel weet over LOB zijn de kant-en-klare LOB-lessen van Qompas voor de klas ook erg fijn.

Bijdrage aan onze specifieke LOB-speerpunten

LOB is een van de speerpunten in het nieuwe beleid van onze school. Onze directie staat er volledig achter. We integreren loopbaanactiviteiten en loopbaangesprekken nu goed in het onderwijs. Ze krijgen een duidelijke plek en er is tijd en ruimte voor. De methode van Qompas past goed bij onze speerpunten.

Akke Zijlstra
Akke Zijlstra
Decaan vmbo
Almende College
Almende College Silvolde Logo