Mentor Met Leerling
Testimonial

Vmbo-decaan Astrid van Abeelen raadt Qompas aan

Decaan Astrid van Abeelen van het Baanderheerencollege Boxtel raadt Qompas vmbo aan en zet de drie waardevolste vernieuwingen op een rij.

Vmbo-decaan Astrid van Abeelen van het Baanderheerencollege in Boxtel is blij met de vernieuwingen rondom Qompas vmbo. Ze zet voor ons de drie waardevolste vernieuwingen op een rij.

Wat vind je het belangrijkste aan een LOB-methode?

De methode moet ondersteunend zijn aan het keuzeproces. Voor mentoren moet de methode gebruikersvriendelijk zijn. Bij Qompas is duidelijk wat je kunt verwachten. Bijvoorbeeld makkelijk inspelen op gebeurtenissen of de actualiteit. Ook zie je in een oogopslag hoe ver leerlingen zijn en wat ze nog moeten doen. Resultaten zijn makkelijk en snel te interpreteren.

Wat vind je van de nieuwe tests van Qompas?

Wij zijn heel blij met de nieuwe tests op Qompas-vmbo. Zo’n persoonstypetest heeft echt toegevoegde waarde. Leerlingen leren iets over zichzelf. De oude beroepentest sloot wat minder aan op de verschillende niveaus van de leerlingen. De nieuwe volgt de interesses van de leerlingen, dus iedereen volgt zijn eigen pad. Ook is de uitslag uitgesplitst in verschillende beroepen.

Hoe gaat de methode om met niveauverschillen tussen leerlingen?

De opdrachten en tests zijn adaptief en op het niveau van de leerlingen aangepast. De hele methode is visueel aantrekkelijk, ook het loopbaandossier.

Wat is je top drie van waardevolle vernieuwingen:

    1. Visueel aantrekkelijk
    2. Gebruikersvriendelijk voor leerlingen; makkelijk te hanteren voor docenten
    3. De nieuwe tests, zoals de persoonstype en beroepentest

 

Hoe gebruiken jullie het loopbaandossier?

Ik ben blij met de koppeling van hobby’s en kwaliteiten en hoe alles visueel in beeld is gebracht. In leerjaar twee maken leerlingen concreet wat op dat moment hun kwaliteiten zijn, wat ze leuk vinden en goed kunnen. Dat koppelen we aan beroepen. Zo hebben we ook meteen een basis voor een gesprek.

Wat vind je van de overige dienstverlening van Qompas?

Ik zou mijn mentoren wel een workshop loopbaangesprekken gunnen. Mijn ambitie is dat mentoren door het stellen van de juiste vragen de LOB-informatie van leerlingen koppelen aan een keuze of inzicht. Als mentor ben je een schakel tussen de leerling en zijn keuze. Dat leerlingen zelf inzien waarvoor ze dit alles doen en waartoe hun inspanningen leiden.

Wat vind je van de helpdesk-service?

Erg fijn dat je altijd kunt bellen met de helpdesk. Als je er zelf even niet uitkomt of als er een instelling is die ik even niet begrijp. Je wordt altijd direct geholpen.

Heb je Qompas voor de klas al geprobeerd?

Ik ben zeer te spreken over Qompas voor de klas. Verschillende docenten zien mogelijkheden voor klassikale lessen over LOB, burgerschap en persoonsvorming. Mooi dat dit er nu ook is.

Zou je Qompas aanraden aan collega’s van andere scholen?

Dat heb ik al gedaan. Bij ons in het dorp zocht een havo/vwo-school een nieuwe LOB-methode. Zij hebben al een afspraak gemaakt.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar wat Qompas voor jou kan betekenen? Maak een afspraak met een van onze adviseurs of vraag een gratis proeflicentie aan via info@qompas.nl

Astrid van Abeelen
Astrid van Abeelen
Decaan vmbo
Baanderheerencollege Boxtel
Baanderheerencollege logo