scholieren op een rij
Testimonial

Met Qompas kunnen we LOB volledig naar onze wensen invullen

Decaan Birgit van der Walle van het Goese Lyceum zocht meer structuur in de LOB-activiteiten van school.

Decaan Birgit van der Walle van het Goese Lyceum zocht meer structuur in de LOB-activiteiten van school. “Met de flexibiliteit en openheid van Qompas hebben wij ons LOB-programma de juiste vorm kunnen geven.”

Waarom hebben jullie voor Qompas gekozen?

“We hadden geen digitaal LOB-programma in de bovenbouw. Naast een aantal georganiseerde activiteiten, stimuleerden we leerlingen naar open dagen en meeloopdagen te gaan. Het leek ons handig als leerlingen de voorbereiding en evaluatie van dergelijke activiteiten in een digitaal loopbaandossier konden zetten.”

Hoe kwamen jullie bij Qompas? 

“Van een collega van een andere school kregen wij positieve berichten over Qompas. Na een pilot met Studiekeuze zijn we ermee doorgegaan. Inmiddels hebben we ook Profielkeuze.” 

Wat gaf de doorslag? 

“Naast een uitgebreide database kunnen we de methode volledig naar wens van de school inrichten. Door het voorgestelde stappenplan aan te vullen met eigen opdrachten, laten we de methode parallel lopen met de stappen in ons PTA. Zo is de planning duidelijk en brengen we structuur aan in ons LOB-programma.” 

Wat vinden de leerlingen?

“Ze zijn er snel mee vertrouwd geraakt. Natuurlijk zijn er ook leerlingen met een houding: ‘ik doe dit omdat het moet’, maar de meesten maken de opdrachten en tests met interesse en plezier. Ook vinden ze het prettig dat ze tests en opdrachten gewoon kunnen onderbreken om op een ander tijdstip verder te gaan. De voortgang wordt direct opgeslagen in het loopbaandossier.” 

Wat vinden andere decanen en mentoren?

“Prettig dat we het programma volledig kunnen inrichten naar onze eigen wensen. Omdat leerlingen activiteiten uit het voorgaande schooljaar bijvoorbeeld graag wilden toevoegen aan hun loopbaandossier, maakte ik een opdracht waarin ze een verslag van een eerdere activiteit konden uploaden. Door deze opdracht optioneel te maken, hoeven niet alle leerlingen hem te maken. Handig!”

Gebruiken jullie Qompas ook om het gesprek aan te gaan met leerlingen? 

“Tijdens het mentorgesprek over de studiekeuze komt de voortgang in Qompas ter sprake. Bij sommige mentoren loopt dit goed; zij kijken regelmatig mee in het digitale loopbaandossier en weten hoe ver hun leerlingen zijn. Andere mentoren voelden zich in het begin onvoldoende bekwaam of dachten dat dit een tijdrovende bezigheid was. Inmiddels voelen zij zich ook thuis in het programma. Ze zien dat het geen extra werk oplevert wanneer de leerlingen zich houden aan het stappenplan.”

Wat levert Qompas de school op?

“LOB is goed van de grond gekomen. Met de flexibiliteit en openheid van de methode hebben wij ons LOB-programma de juiste vorm kunnen geven. Ouders reageerden heel positief op het programma toen we de ouderavondpresentatie van Qompas lieten zien.”

Birgit van der Walle
Birgit van der Walle
Decaan
Het Goese Lyceum Oranjeweg
Het Goese Lyceum Oranjeweg Logo