lentiz life college bus
Case

Mentoren werken prima met de nieuwe Qompas-methode

Mentor Stephanie Knelange van Lentiz | LIFE College in Schiedam werkt sinds enkele jaren met Qompas vmbo/mavo.

Mentor Stephanie Knelange van Lentiz | LIFE College in Schiedam werkt sinds enkele jaren met Qompas vmbo/mavo. "We waren daarvoor wel met LOB bezig alleen was er geen samenhang tussen de klassen en leerjaren. Iedereen deed het op zijn eigen manier."

Wat deden jullie vóór Qompas aan LOB?

“In de onderbouw hadden we een boek met vragen. Tamelijk oppervlakkig en ook niet echt een LOB-methode. In de bovenbouw werkten we met LOB-opdrachten, bijvoorbeeld gericht op stages en het bezoeken van bedrijven. Mentoren haalden hier zelf opdrachten uit die zij met hun klas deden. Van een duidelijke doorlopende leerlijn was geen sprake. Maar dat vonden wij wel steeds belangrijker.”

 

Wat waren speerpunten van de school?

“Al vanaf het begin af aan vinden wij talentontwikkeling belangrijk en hier waren wij al mee bezig voordat we met een LOB-methode begonnen. Ik heb mij aangesloten bij de LOB-vakgroep omdat ze iemand zochten die meer ervaring had met ICT. Samen met mijn collega's van de onderbouw, bovenbouw, mavo en techniek gingen we op zoek naar een geschikte LOB-methode.”

 

Wat vonden jullie belangrijk in de nieuwe LOB-methode? 

“We wilden een doorlopende leerlijn voor jaar 1 t/m 4. We zochten naar een overzichtelijke methode die begrijpelijk en aantrekkelijk is voor onze leerlingen. Ook wilden we dat het voor mentoren meteen duidelijk is wat leerlingen moeten doen en wat er van hen wordt verwacht. Daarnaast wilden we dat een methode zonder al te veel prikkels omdat dit de leerlingen snel afleidt. Dat werd Qompas.”

 

Welke voordelen had Qompas voor jullie?

  • Een doorlopende leerlijn
  • Een goede basis aan opdrachten en tests met afwisselende werkvormen
  • Duidelijk en overzichtelijk in begrijpelijke taal
  • Leerlingen vinden het leuk om ermee te werken

 

Wat vinden de leerlingen en mentoren?

“Leerlingen zijn enthousiast over de opdrachten en de tests. Mentoren vinden de methode is toegankelijk, ook als zij nog weinig ervaring hebben. Ze zijn positief en kunnen er prima mee werken. Dat is voor ons decanen ook heel belangrijk.”

lentiz life college schiedam logo
Lentiz | LIFE College