Helpdesk Qompas
Insight

Tien tips van team Helpdesk

Ze staan je met raad en daad bij en rusten niet voordat ze een oplossing hebben gevonden voor een ingewikkeld vraagstuk: team Helpdesk Qompas. We vragen Rogier, Sven, Sara en Robbie naar de meest gestelde vragen van de afgelopen periode. En dat zijn meteen een paar mooie tips voor jou!

Ze staan je met raad en daad bij en rusten niet voordat ze een oplossing hebben gevonden voor een ingewikkeld vraagstuk: team Helpdesk Qompas. We vragen Rogier, Sven, Sara en Robbie naar de meest gestelde vragen van de afgelopen periode. En dat zijn meteen een paar mooie tips voor jou!

1. Hoe kan ik leerlingen online verplaatsen naar hun nieuwe klas?

Door leerlingen hun klascode te laten gebruiken. Leerlingen kunnen zichzelf verplaatsen door hun klascode te veranderen in hun account (klik op naam bovenin scherm). Mocht je als decaan toch je leerling zelf willen verplaatsen, navigeer dan naar 'Leerlingen' en vervolgens naar ‘Leerling verplaatsen’. 

 

2. Ik heb een leerling die eerder op een andere school met Qompas heeft gewerkt. Hoe kan ik hem nu met ons stappenplan laten werken? 

Een nieuw account aan laten maken is niet nodig, de leerling heeft immers al eerder met Qompas gewerkt en heeft dus al een account. Neem in dit geval contact op met de helpdesk en wij zetten de leerling om naar de nieuwe school. Zo blijft ook de voortgang van de leerling behouden. 

 

3. Mijn leerling kan de klascode niet aanpassen.

Laat leerlingen altijd verdergaan op hun eerst aangemaakte account. Laat ze geen nieuw account aanmaken, maar alleen een nieuw wachtwoord aanvragen, als ze dat zijn vergeten. Als de leerling toch een nieuw account aanmaakt, werkt het niet, omdat de klascode gekoppeld is aan het originele account.

 

4. De leerling weet de inloggegevens van zijn account niet meer

Als je leerling het e-mailadres of het wachtwoord niet meer weet, kan de decaan of mentor deze gegevens in het leerlingvolgsysteem opzoeken en aanpassen. Als de leerling alleen het wachtwoord is vergeten, kan hij zelf zijn wachtwoord aanpassen door te klikken op ‘vergeten’.

Al eens gedacht over inloggen via de ELO? Op die manier hoeven leerlingen niet telkens hun inloggegevens in te voeren, maar starten zij Qompas op via Magister of Somtoday.

 

5. Kan ik het wachtwoord wijzigen van mijn leerling als hij deze is vergeten?

Ja, je kunt als begeleider een (tijdelijk) nieuw wachtwoord aanvragen voor je leerlingen. Ga in beheer naar de betreffende leerling en klik onder zijn naam op ‘Leerling aanpassen’. 

Tekst loopt door onder de foto.

team helpdesk qompas

 

6. Mijn leerling heeft vorig jaar niet alle opdrachten gemaakt. Kan hij dat alsnog doen?

Ja, dat kan. De leerling klikt bovenin zijn stappenplan op ‘Wisselen van stappenplan’. Hier kan hij kiezen voor een eerder gemaakt stappenplan om deze alsnog af te ronden.

 

7. Hoe kan ik als decaan een bestaand stappenplan kopiëren?

Door in het leerlingvolgsysteem in de lijst van je eigen stappenplannen te klikken op ‘nieuw stappenplan’. Selecteer het stappenplan dat je wilt kopiëren en geef die vervolgens een (nieuwe) naam.

 

8. Kan ik oude stappenplannen verwijderen?

We raden het af om stappenplannen verwijderen. Als je stappenplannen verwijdert, verdwijnen ze ook uit het stappenplanarchief van leerlingen. Je kunt stappenplannen veilig verwijderen als alle leerlingen die ooit met een specifiek stappenplan hebben gewerkt, van school zijn.

 

9. Waar maak ik als decaan eigen opdrachten aan?

Klik in het leerlingvolgsysteem bij het menu op ‘stappenplan & opdrachten’ en klik vervolgens op ‘eigen opdrachten beheren’. Hier bewerk je je eigen opdrachten en maak je nieuwe opdrachten aan.

 

10. Ik heb als begeleider de beschikking over de Keuzegidsen. Hebben mijn leerlingen dat ook?

Jazeker, de Keuzegidsen zijn/blijven een vast onderdeel van Qompas voor begeleiders, leerlingen en hun ouders. Leerlingen vinden de Keuzegidsen mbo, hbo en universiteiten bovenin hun scherm achter de tab 'Keuzegids'. Goed om ook ouders hierop te wijzen. 

 

10+. Goed lezen is het halve werk

Nog een laatste tip voor begeleiders én leerlingen: het is belangrijk om de instructie of opdracht goed te lezen, volg de stappen en wees precies in het vermelden van bijvoorbeeld e-mailadressen. We begrijpen dat je het gezellig vindt om de helpdesk te bellen, maar het scheelt je tijd als dat niet nodig is. Toch?


Gegevens van de helpdesk

Telefoon: 071 - 581 5590
Whatsapp: 06 - 1049 1208
E-mail: helpdesk@qompas.nl

Vind je het leuk om meer over onze collega's te weten te komen? Bekijk dan de persoonlijke pagina's van Rogier Galjaard, Sven Ma, Sara van der Elst en Robbie ten Brinke