techniek bedrijvendagen online zichtbaarheid
Interview

Zo zorg jij ervoor dat niemand jouw online presentatie vergeet!

4 september 2020

Wil jij als bedrijf opvallen op een (online) congres of carrièrebeurs voor studenten en starters?

Wil jij als bedrijf opvallen op een (online) congres of carrièrebeurs voor studenten en starters? Lees dan de tips van Anouk Wolters, bestuurslid Landelijk Congres der Bestuurskunde (LCB) en Silke van der Burg van Techniek Bedrijven.nl. De belangrijkste tip: ‘Wees interactief!’

Verspreid de aandacht

Het LCB-congres heeft afgelopen mei voor het eerst online plaatsgevonden. Anouk Wolters: “Omdat deelnemers zich niet een hele dag online kunnen concentreren, hebben wij ons congres verdeeld over drie dagdelen. We hadden iedere dag een inhoudelijk lezing, gevolgd door een netwerkbijeenkomst of workshops en masterclasses. Die laatste twee werden door de verschillende bedrijven gegeven.”

 

De animo onder studenten en starters is groot

Silke van der Burg: “Ons jaarlijkse Techniek Bedrijven Evenement 2020 gaat in aangepaste vorm in november op locatie door, met enkele online presentaties. Met minder mensen, op 1,5 meter en iedereen draagt spatschermen. Wij zien dat de animo onder studenten en starters heel groot is. Zij willen graag weer een écht evenement, nadat ze zo lang online thuis opgesloten hebben gezeten. Daarbij zijn velen afgestudeerd en op zoek naar een baan. Bedrijven blijven op hun beurt op zoek naar talent.”

 

Tips voor een aansprekende presentatie

Bij een online congres voor studenten en starters is het voor bedrijven de grootste uitdaging om de aandacht vast te houden. Drie kwartier slides voorlezen is saai en al helemaal als het online is. Wat wel goed werkte was bijvoorbeeld:

 

  • Interactieve masterclasses en workshops
  • Beginnen met een Kahoot-quiz
  • Vragen stellen waarbij studenten antwoorden kunnen aanklikken (bijvoorbeeld om kennis over het onderwerp te peilen)
  • Kort je case uitleggen en deelnemers in break-outrooms de kwestie laten oplossen. Per groepje een pitch laten geven en een winnaar (Zo ervaren zij wat het werk in het bedrijf inhoudt.)
  • Aansluiten bij de interesses van je doelgroep
  • Alles van tevoren goed uitdenken en checken.
  • Focus op hoe leuk je bedrijf Begin tijdens het evenement niet over corona.
  • Geef na afloop iets origineels weg. Gadgets in een tasje zijn nu een beetje lastig, dus verzin iets creatiefs!
  • Zet meer informatie op je site. Studenten en starters hebben nu meer tijd om alle informatie over jouw bedrijf te lezen.

 

Valkuilen vermijden doe je zo:

  • Realiseer je dat een vraag stellen aan je toehoorders in een online-meeting een totaal ander effect heeft dan in een zaal. Veel deelnemers vinden het online lastig iets te zeggen. Houd het daarom laagdrempelig en spreek duidelijke regels af.
  • Bijvoorbeeld: vragen stel je via de chatbox en de spreker vraagt jou vervolgens je vraag toe te lichten met je microfoon aan.
  • Zorg ook dat je techniek in orde is. Dat de microfoon en camera het doen, dat je kunt doorklikken in je powerpoint.

 

Out of the box: Speeddaten met de netwerkroulette

Anouk: “Om studenten en starters en bedrijven aan elkaar te koppelen hebben we een online netwerkroulette gedaan. Een speeddate waarbij recruiters van bedrijven, studenten en starters in twee minuten kennis konden maken. Daarna werden de recruiters en deelnemers aan een nieuw persoon gekoppeld. Na afloop was er een open netwerkmarkt waar deelnemers desgewenst hun videogesprek konden voortzetten. Hier kregen we heel veel positieve reacties op.”

 

Zelf creatief aan de slag?

Studenten en starters willen wel. Maar wat als je als werkgever niet op een fysieke bedrijvendag aanwezig kan zijn, ook niet met de inachtneming van de 1,5 meter maatregelingen? Dan zul je zelf creatief aan de slag moeten, bijvoorbeeld met het organiseren van je eigen online webinar. Of het inzetten van andere online communicatiemiddelen. Lees hier hoe TNO een webinar gaf om de zichtbaarheid te vergroten.