'Wees meteen duidelijk in wat je verwacht van trainees'
Traineeships zijn populair onder starters, maar vaak nogal verschillend van opzet en duur. Hoe voldoe je als werkgever aan de verwachtingen?
Traineeships zijn populair onder starters, maar vaak nogal verschillend van opzet en duur. Hoe voldoe je als werkgever aan de verwachtingen van de kandidaten? Aan het woord zijn de trainees Loes Segers (24) bij FrieslandCampina en Judith Kuijt (23) bij Issuemakers.
Waarom een traineeship?
Loes: Ik heb Civiele Techniek gestudeerd met een master Waterbouw. Daar wilde ik niet per se in verder. De supply chain in de voedingssector boeide me steeds meer tijdens corona, doordat de vraag naar voeding altijd groot blijft. Ik hou van getallen en kan in supply chain mijn analytische vaardigheden goed kwijt. Dit traineeship bood mij kansen om in korte tijd veel te leren in dit werkveld.
Judith: Ik heb Communicatiewetenschappen gestudeerd met een master politieke communicatie. Ik zocht naar een juniorfunctie, maar bij veel vacatures vroegen ze relevante werkervaring en ik had alleen een keer stagegelopen. Ik was nog wat zoekende, maar toen ik deze vacature zag, wist ik meteen dat ik dit wilde.
Wat was je belangrijkste doel om voor een traineeship te kiezen?
Loes: Ik wilde me graag verdiepen in het hele bedrijf. Mijn traineeship duurt twee jaar met twee opdrachten. Ook het opleidingsdeel sprak me aan. Dat is vooral persoonlijke ontwikkeling. Ik heb een coach met wie ik wandelafspraken maak en zaken bespreek die ik graag wil ontwikkelen. Bijvoorbeeld hoe ik kan groeien in een leidinggevende rol.
Judith: Ik wilde me ontwikkelen en werkervaring opdoen. Issuemakers is een communicatieadviesbureau, gespecialiseerd in maatschappelijke thema’s. De communicatietheorieën heb ik tijdens mijn opleiding gehad, maar de praktijk wilde ik nu ook wel eens leren kennen.
Wat doe je tijdens je traineeship?
Loes: Ik ben coördinator materiaalplanning. Alles wat voor de voedingsproducten van FrieslandCampina nodig is, behalve melk, regel ik met mijn team. Bijvoorbeeld dat de ingrediënten en verpakkingen er op tijd zijn, dat we het voorraadniveau op peil houden en op tijd aanvullen. Of dat seizoensgebonden producten, zoals vla met speculaassmaak, op tijd in de schappen liggen. Ik heb veel verantwoordelijkheid en het is behoorlijk druk. Er gaat natuurlijk ook wel eens iets mis. Bijvoorbeeld een boot die het Suezkanaal blokkeert, zodat onze leverancier vertraging oploopt. Wij moeten deze spullen dan zo snel mogelijk ergens anders vandaan halen.
Judith: Ik draai mee in het bedrijf en kan zo ontdekken welk onderdeel me het meest ligt. Bijvoorbeeld meer public affairs of meer pr-strategieën bedenken en uitvoeren. Wij doen voor organisaties meestal een traject van A tot Z. Dan bedenken we ook of we er iets mee kunnen in de media of politiek. Tot nu toe vind ik alles wat ik doe interessant. Misschien wil ik me later specialiseren in public affairs. Hoe krijg je een onderwerp op de politieke agenda? Maar meedenken over campagnes of mediastrategieën voor een bedrijf vind ik ook heel leuk.
Was alles vanaf het begin duidelijk voor je?
Loes: Het was duidelijk wat het traineeship inhield, maar niet wat mijn eerste opdracht werd. Ik heb een strenge online selectie doorlopen en pas op de laatste selectiedag sprak ik mensen van het bedrijf. Ik had zelf veel vragen en nog niets van de sfeer geproefd. Ik was superblij dat ik door was, maar het voelde ook een beetje gek dat ik nooit op locatie was geweest. Ik heb geluk gehad dat mijn eerste opdracht vlak bij mijn woonplaats is, maar dit had ook aan de andere kant van het land kunnen zijn.
Judith: Het was duidelijk wat mijn taken waren en dat ik een afgebakend programma zou doorlopen. Je wordt in zeven maanden opgeleid tot junior. Als het goed klikt, ik mijn plek weet te vinden en als er genoeg werk is kan ik in principe blijven. Ik kreeg meteen een begeleider, mocht overal van proeven, me overal voor aanmelden en met iedereen meekijken.
Was de vacaturetekst duidelijk? Stond er bijvoorbeeld in hoeveel je ging verdienen?
Loes: De tekst was duidelijk. Er stond niet in hoeveel ik zou verdienen. Van mij mag je dat gewoon benoemen. Vaak staat het toch al vast. Dan kan het geen kwaad het erbij te zetten.
Judith: Alles wat in de vacaturetekst stond, kwam terug in het traineeship. Wat ik precies zou verdienen stond er niet bij. Ik solliciteer omdat de baan me leuk lijkt; het geld komt dan wel.
Hoe zijn jullie ‘geland’ de eerste periode?
Loes: Goed! Mijn eerste werkdag was op locatie en ik kreeg een rondleiding van mijn manager. Een online introductieweek volgde met de andere zestien trainees. Heel leuk. Daarna volle bak aan het werk. Ik heb een fijne manager, die de tijd neemt voor al mijn vragen en veel leuke en behulpzame collega’s. Ook ben ik blij met de gesprekken met mijn coach. Ik kan bijvoorbeeld goed onder stress werken, maar als de stress te hoog wordt, neem ik die mee naar huis. Ik leer nu hoe ik dit anders kan doen. Er zijn veel activiteiten met de andere trainees. Dat is ook echt een meerwaarde.
Judith: Vanaf het begin hebben we elke dag om 9:00 met het hele team een online check-in van een kwartiertje. Ik hoor dan waar iedereen mee bezig is, of er nog bijzonderheden zijn in het nieuws, op persoonlijk vlak of zaken waar we trots op zijn. Daarna heb ik in het begin steeds gesprekjes gehad met mijn begeleider over mijn werkzaamheden van die dag. Om mijn collega’s te leren kennen mocht ik per persoon een half uur online afspreken. Het voelde heel welkom dat iedereen daar ook echt de tijd voor nam.
Wat had je eerder willen weten?
Loes: Ik wist hoe het programma was ingericht. Alleen wist ik op voorhand dus niet wat mijn eerste opdracht werd. Ik wilde alles leren kennen van deze organisatie in deze nieuwe sector, daarom vond ik het niet erg dat ik dat niet wist. Toen mijn functie en de locatie duidelijk werden, heb ik lang gebeld met mijn manager, die heeft toen veel verteld over de baan.
Judith: Wat ik zelf belangrijk vind is dat je meteen hoort wat echt essentieel is voor je functioneren. Dat is hier bijvoorbeeld proactief zijn en zelf op mensen afstappen. Ik heb dat meteen gedaan. Als ik dat niet had geweten, was dat misschien lastiger geweest.
Wat is het verschil tussen een traineeship en een stage?
Loes: Als trainee heb je veel meer verantwoordelijkheid dan een stagiair. Op mijn afdeling ben ik de coördinator materiaalplanning en geen trainee. Ik krijg ook een volwaardig salaris als starter. Als stagiair word je meer uit de wind gehouden en krijg je een stagevergoeding. Alleen de focus op leren en je ontwikkelen is misschien hetzelfde, behalve dat wij actief trainingen en scholing aangeboden krijgen.
Judith: Als trainee heb je je studies helemaal afgerond en dus ook meer verantwoordelijkheden. Mijn werkzaamheden zijn ook gericht op de periode na mijn traineeship. Zo heb ik bijvoorbeeld vaker contact met klanten, en ben ik meer aangesloten bij specifieke projecten.
Wat is het verschil met een startersfunctie?
Loes: In mijn functie is het werk hetzelfde, maar ik heb extra voordelen, zoals de opleiding en contact met andere trainees. Ook heb ik twee verschillende opdrachten. Ik kan het bedrijf zo goed leren kennen. Als starter is dat anders.
Judith: Mijn functie ís de startersfunctie. Je stroomt bijna altijd via een traineeship door naar een juniorfunctie. Hier inwerken is nodig, aangezien ik met veel verschillende projecten tegelijk bezig ben. Dat moet je wel kunnen managen.
Wat zijn voordelen van een traineeship?
Loes: De opleidingsmogelijkheden; het is een goed georganiseerd programma dat je doorloopt. Voor bedrijven is het prettig dat ze mensen kunnen opleiden en zien groeien in het bedrijf. De cultuur hier is ook heel open, voor mij is het heel normaal om met iemand hoog in het bedrijf een koffieafspraak te maken.
Judith: Je kunt op een lerende manier beginnen. Praktijkervaring opdoen in het bedrijf waar je daarna blijft werken. Er kijkt nog iemand mee en ik kan ontdekken wat ik leuk vind. Dat kan in een juniorfunctie minder makkelijk.
Wat zijn nadelen van een traineeship?
Loes: Ik merk dat niet, maar soms worden trainees als stagiair gezien. Ik kan me voorstellen dat je als bedrijf soms meer behoefte hebt aan commitment, iemand die ook echt op jouw afdeling blijft. Het is bijvoorbeeld best uitzonderlijk dat ik deze rol heb gekregen. Over een jaar vertrek ik hier weer voor de andere opdracht.
Judith: Als je meteen als junior begint heb je waarschijnlijk nog meer verantwoordelijkheden. Maar ik vind dat geen nadeel omdat ik juist zocht naar een manier om lerend meer verantwoordelijkheden te krijgen.
Tips voor bedrijven om de verwachtingen van trainees te managen:
Loes:
- Wees zo concreet mogelijk in je vacaturetekst. Vooral over de arbeidsvoorwaarden en het salaris, zeker als dat al vastligt.
- Geef sollicitanten snel duidelijkheid over hun werkzaamheden en standplaats. Het is best iets om een handtekening te zetten zonder dat je precies weet wat je waar gaat doen.
- Laat sollicitanten in een vroeg stadium hun vragen stellen. Trainees willen weten waarvoor ze kiezen. Als deelnemers niet geselecteerd worden voor inhousedagen zijn er later weinig momenten om meer te weten te komen.
- Zorg voor sfeerimpressies van het kantoor als alles online is of probeer iets in real life te doen. Daar krijgen sollicitanten een positief gevoel van.
- Zorg dat trainees elkaar makkelijk kunnen spreken. Ik vind het bijvoorbeeld geweldig dat ik hier werk en dat er nog meer trainees in totaal andere functies zijn. We doen veel leuke activiteiten en wisselen ervaringen uit.
Judith:
- Zorg dat trainees zich snel thuis voelen op het werk. Ik ben heel blij met de tijd die ik kreeg om iedereen te leren kennen. Zeker in het begin is het frequente contact met mijn collega’s en begeleider belangrijk geweest.
- Wees meteen duidelijk in wat je verwacht van de trainee. Welke waarden en competenties zijn in het bedrijf belangrijk?
- Vertel in het begin meteen iets over de bedrijfscultuur. Zelf vond ik het fijn meer te weten over de organisatiestructuur. Daar heb ik tijdens mijn sollicitatie naar gevraagd.
Interview met:
- Loes Segers: Trainee bij FrieslandCampina
- Judith Kuijt: Trainee bij Issuemakers