Pas het introprogramma voor starters aan
Starter Robin Franken (24) kijkt bij het solliciteren ook hoe bedrijven nu omgaan met starters.
Starter Robin Franken (24) kijkt bij het solliciteren ook hoe bedrijven nu omgaan met starters. ‘Het is een stuk moeilijker om nu, thuiswerkend, te beginnen en direct op volle kracht te presteren.’
“Ik heb nu vier keer een videosollicitatie gehad. Je kunt jezelf toch net iets minder professioneel presenteren. Zittend aan mijn bureau, zie je mijn bed op de achtergrond. Niet echt wat je wilt bij een eerste kennismaking.”
Solliciteren aan je eigen keukentafel
“Een voordeel is dat ik voor een eerste gesprek niet een uur in de spits van Wageningen op en neer naar Utrecht hoef. Ook kun je tijdens het gesprek in je notities kijken. Je zit aan je eigen tafel toch wat comfortabeler dan in een kantoor met drie man tegenover je. Bovendien zitten zíj nu ook aan hun keukentafel.”
Technische mankementen
“Soms zijn er wat technische mankementen: het geluid, een slechte internetverbinding. Als dat aan mijn kant was, zou ik dat vervelend vinden. Ik heb dat wel aan de andere kant meegemaakt. Dat leidde af, we moesten weer even helemaal opnieuw in het gesprek komen.”
Ik wil graag even rondkijken
“Ik heb een aanbieding gekregen, maar ben toch een beetje terughoudend omdat ik de sfeer in het bedrijf niet kan proeven. Je moet wel echt overtuigd zijn. Dat vind ik een obstakel. Ik wil daar graag even rondkijken, zeker als ik me voor langere tijd bindt.”
Ik ga echt niet al die maanden passief afwachten. Ik wil ook verder.
‘We zijn nu even met Corona bezig’
“Dit aanbod gaat pas in september in. Ik heb een tamelijk korte periode waarin ik moet beslissen. Ik heb ook nog andere trajecten lopen, maar die zijn ook onzeker. Ik krijg te horen: ‘we zijn nu even met Corona bezig, maar zodra het mogelijk is nemen we contact met je op’. Ik ga echt niet al die maanden passief afwachten. Ik wil ook verder.”
Online introprogramma
“Bedrijven die goed kunnen improviseren, vind ik aantrekkelijk. Nu kun je dat goed zien. Die het direct makkelijk maken om thuis te werken. Die bijvoorbeeld het introprogramma van starters en trainees direct aanpassen. Normaal loop je een periode met iemand mee, waarin je al je vragen kunt stellen en je het bedrijf leert kennen. Dat gaat nu dus niet. De oplossing is een online introprogramma, met bijvoorbeeld online cursussen.”
Check-in-call in plaats van de koffieautomaat
“Begin ook iedere ochtend met een check-in call. Vijftien minuten bellen over hoe het gaat, wat je normaal bij een koffieapparaat zou doen. Nu moet dat iets meer gestructureerd.”
Aangepaste taken en doelen
“Wees ook duidelijk in je verwachtingen van een starter. Geef duidelijke en aangepaste doelen. Als iemand niet in een team begint, kan hij niet dezelfde kwaliteit als normaal leveren. Het is een stuk moeilijker om nu, thuiswerkend, ergens te beginnen en direct op volle kracht te presteren.”
*Robin studeerde Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen en de master Management, Economics and Consumer Studies aan de WUR.