Interview

Met online inhousedagen een grotere doelgroep bereiken

Inhousedagen online organiseren, hoe doe je dat? “Het doel van inhousedagen verandert. Online neemt ook blokkades weg.”

Inhousedagen online organiseren, hoe doe je dat? Campusrecruiters van Alliander, Godelief Wösten en Annalyn Brugman, vertellen hoe zij het aanpakken. “Het doel van inhousedagen verandert. Wij bereiken nu een diverse en grotere doelgroep. Online neemt ook blokkades weg.”

“Onze eerste online inhousedag was een kans om te zien of dit bij ons past. Het antwoord is ja! We hadden een programma van een uur, waarin onze trainees in een studio iets over Alliander vertelden. Dit wisselden we af met filmpjes, bijvoorbeeld over de energietransitie, hoe het is om als trainee bij Alliander te beginnen en een vlog, waarin wij ons hoofdkantoor laten zien.”

 

Interactief deel om interactie te stimuleren

“We vonden het belangrijk om interactie te stimuleren. Studenten konden de hele inhousedag vragen stellen via een Q&A-functie. Onze trainees kregen vragen als: ‘hoe ga je gekleed op je werk?’, ‘hoe ziet een werkdag eruit?’ en ‘hoe is de werksfeer?’”

 

Studenten zijn onzekerder over hun carrière

“Tijdens een ‘gewone’ inhousedag krijgen we altijd veel vragen over de energietransitie. Verrassend was dat studenten nu veel vroegen over baanzekerheid en secundaire arbeidsvoorwaarden. We merken dat studenten echt onzeker zijn geworden over hun carrière door de gevolgen van corona.”

 

Meer deelnemers dan verwacht

“Er waren veel meer deelnemers voor de online inhousedag dan we hadden verwacht. Mogelijk heeft dat te maken met die onzekerheid. Zo hebben veel bedrijven nu een vacaturestop en zijn meerdere traineeships afgelast. Ook denken we dat online inhousedagen bepaalde blokkades wegnemen, zoals een lange reistijd en een hele dag vrij nemen. Nu komen wij dus met een bredere doelgroep in aanraking. De twijfelende deelnemers vinden het makkelijker om een uurtje vrij te maken dan een hele dag.”  

 

Twee verschillende typen aanspreken  

“Een nadeel van een online inhousedag is dat je niet makkelijk één op één kennis kunt maken. De communicatie beperkt zich tot de vragen die de kandidaten ons sturen en de antwoorden daarop. Het bereik online is wel veel groter. Wij zien een meerwaarde in beide vormen. Daarom willen wij dit in toekomst blijven afwisselen. Dit zorgt ervoor dat je twee verschillende typen mensen aanspreekt. Sommige kandidaten vinden het heerlijk om online een beetje anoniem te blijven, terwijl anderen juist aangeven het persoonlijke contact te missen.” 

 

Vraag anderen om hulp

“Als we terugkijken, hebben we alles vrij soepel en snel kunnen regelen. We zijn begonnen diverse gesprekken te voeren met personen die veel weten over het organiseren van online inhousedagen, waaronder Qompas. Daarna besloten we vrij snel hoe we het wilden aanpakken. Potentiële deelnemers hebben we op dezelfde wijze benaderd als voor fysieke inhousedagen. Via ons eigen netwerk, persoonlijke contacten, talentpools, LinkedIn en de kanalen van Qompas.”

 

Tips voor werkgevers voor het organiseren van een online inhousedag

  • Bedenk of je externe partijen nodig hebt. Regel dat op tijd.
  • Denk niet te ingewikkeld. Experimenteer!
  • Wat heb je in het verleden gedaan en wat kun je daarvan online doen?
  • Ga vooral niet alleen over je bedrijf praten.
  • Voeg een interactieve of chatfunctie toe.
  • Wissel af met beeld. Bijvoorbeeld door overzichtelijke blokjes te laten zien.
  • Bedenk dat studenten zich nu eerder gaan oriënteren. Normaal is onze piek pas in augustus en september

 

Starter Eva de Winkel nam deel aan een online inhousedag. Lees ook haar verhaal en haar drie tips voor het verbeteren van jouw online inhousedagen

Alliander
alliander logo