\
Top-5 campagnes 2021
Insight

Best of 2021-2022: wat zijn de best scorende campagnes?

17 augustus 2022

‘Hoe richt je een goede mailcampagne in?’ Horen wij regelmatig. Meerdere factoren spelen hierbij een rol. Het antwoord verschilt dus per campagne.

‘Hoe richt je een goede e-mailcampagne in?’ Is een vraag die we regelmatig krijgen. Meerdere factoren spelen hierbij een rol. Denk aan timing, doelgroepselectie, onderwerpregel, call-to-action, tone of voice, lengte van je mail, maar ook het imago van een organisatie is heel belangrijk. Het antwoord op deze vraag is dus niet zo eenvoudig en verschilt per campagne.

Wel kun je van elkaar leren om een inschatting te maken van wat wel en niet werkt. Zeker in een oververhitte arbeidsmarkt als deze, is het belangrijk om je marketing content goed op orde te hebben. Om deze reden hebben wij de e-mailcampagnes voor werkgevers gericht aan studenten en starters, van juli 2021 t/m juni 2022, onder de loep genomen. We hebben enerzijds gekeken naar de CTO (click to open) ofwel, hoe vaak wordt er doorgeklikt. En anderzijds naar de open ratio, dus hoe goed wordt de mail geopend. Naast de e-mail campagnes hebben we ook gekeken naar de best scorende items in de Carrièrestartnieuwsbrief. Bekijk hier de best scorende campagnes van 2021-2022.

Inhoud en call-to-actions

Op basis van de CTO, kun je onder andere de inhoud van de campagne beoordelen. De campagnes van Werken bij de EU en Rabobank scoorden hierop het best. Het imago van de werkgevers en de timing spelen een rol, maar duidelijke call-to-actions (CTA) geven uiteindelijk de doorslag in het hoge aantal clicks. In de top-5 zien we dat er keer op keer vaker op de buttons wordt geklikt dan op tekstlinkjes. Buttons met teksten als ‘Kijk verder voor meer info’ en ‘Meer informatie en solliciteren’ werken goed, kijkend naar de top-5. Daarnaast laat het hoge aantal clicks op deze buttons zien dat de inhoud van deze mailings de lezer nieuwsgierig heeft gemaakt naar meer informatie.

Hoe wordt mijn mail goed geopend?

Als we de open ratio als uitgangspunt nemen, kun je de campagne juist niet op inhoud beoordelen maar op andere elementen zoals afzendernaam, subject en snippet ofwel preheader. De mailing met het hoogste open ratio is Rabobank en dankt zijn succes aan een combinatie van een goede naam, goede timing en subject die ervoor zorgt dat de lezer nieuwsgierig wordt. We merken bijvoorbeeld dat subjects die het woord “uitnodiging” bevatten, een vraag stellen of laten zien dat er een interesse is in de lezer, nieuwsgierigheid opwekken. Hoewel deze punten bevorderend kunnen zijn voor de open ratio, is het ook belangrijk dat de inhoud van de mail hier op aansluit. Als de inhoud van je mail erg afwijkt, zullen de clicks alsnog uitblijven.

Tips

1. Pas je aan aan de markt

Probeer in de mailing niet de hele vacature over te nemen, maar te focussen op de aantrekkelijkste punten van de functie en de organisatie. De banen liggen momenteel voor het oprapen, dus is het belangrijk om je als werkgever van je beste kant te laten zien. Benoem in de mailing bijvoorbeeld de aantrekkelijkste (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Wat vinden studenten en starters dan belangrijk? Denk aan een vitaliteitsbudget, de mogelijkheid op langdurig onbetaald verlof of persoonlijke ontwikkelingstrajecten.

2. Verdiep je in onderzoeken

Verdiep je in onderzoeken over de wensen en verwachtingen van studenten en starters met betrekking tot de arbeidsmarkt. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij onze onderzoeken onder deze doelgroep.

3. Gebruik buttons en bullets

Zo blijft de mail leesbaar en overzichtelijk.

4. Testen, testen en nog eens testen

Blijf je e-mails testen en probeer origineel te zijn. Door middel van A/B tests kun je testen welke subject, kleur button of headerafbeelding etc. het meest aanspreekt.

5. Zet meerder touchpoints in

Wees het hele jaar zichtbaar bij je doelgroep.

Op de hoogte blijven?

Wil je altijd op de hoogte blijven van onze insights en onderzoeken? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via dit formulier. Zo ontvang je volgende maand alle insights vers van de pers in je inbox!

Meer informatie:

Walter Pedrosa da Silva (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie & Onderwijsmarketing)

06 – 822 091 66 

wdp@qompas.nl

Of;

Danique Tijssen (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie)

06 – 822 081 59

dti@qompas.nl

Of;

Isabelle van den Eijkel (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie & Marketing)

T 06 - 10 76 52 51

E ivde@qompas.nl